Partea a III-a a “Micului tratat despre cum functioneaza industria vinului” vi-i prezinta pe principalii furnizori de servicii ai producatorilor de vin. Enologi cu experienta, agentii de publicitate, critici si presa de specialitate si nu in ultimul rand, bloggeri.
Consultantul
Cine e si ce face? Un enolog cu experienta, un Master of Wine sau un Michel Rolland, care ofera si propune solutii la aproape orice probleme s-ar ivi la un moment dat in crama: de la alegerea fluxului, la probleme de fermentare a mustului, la stilul de realizare a vinului si la realizarea cupajelor. E tipul pe care-l chemi in momentele cheie: cand incepi, cand o dai in bara, cand ai succes. Ca sa-ti spuna ce sa faci.
Ce vinde? Solutii, know-how.
Cui? Producatorilor de vin, negociantilor.
Agentiile de Comunicare & Marketing
Cine sunt si ce fac? Agentiile de PR, Advertising si Marketing ofera servicii de comunicare, branding, creatie publicitara, promovare, studii de piata, strategii de marketing etc. Intr-o piata tot mai competitiva, modul in care producatorii de vinuri aleg sa-si comunice identitatea si sa-si promovezele vinurile a devenit tot mai important pentru consumatorii interesati de ceea ce cumpara. In special pentru noii producatori aparuti pe piata. Identitatea, grafica etichetelor, site-ul, promovarea prin social media, machetele din revistele de specialitate, comunicatele de presa si evenimentele de promovare nu se pot face cu doi baieti de liceu care stiu sa se joace in Photoshop. Asa cum o gasca de diletanti care stiu sa faca grafice in programe tabelare n-o sa ajute la cresterea vanzarilor. It’s a Mad Men’s world!
Ce vand? Solutii de comunicare, promovare si marketing.
Cui? Producatorilor de vinuri si negociantilor.
Criticii si presa de specialitate
Cine sunt si ce fac? Cei mai cunoscuti ar fi: Robert Parker, James Suckling si Jancis Robinson, iar dintre reviste: Wine Spectator, Wine Advocate, Wine Enthusiast si Decanter. Majoritatea criticilor de vin si a revistelor de specialitate au devenit cunoscuti pentru punctarea vinurilor si scrierea notelor de degustare. Consultate cu interes deopotriva de consumatori – pentru a sti ce sa aleaga de pe rafturile magazinelor, dar si de producatorii sau negocianti de vinuri – pentru a-si calibra ulterior preturile, punctele si notele de degustare au devenit mult mai importante decat ar trebui. Practic, atat producatorii cat si multi dintre consumatori isi doresc vinuri cu cat mai multe puncte – peste 90 sau peste 18, in functie de sistemul de referinta. Iar pentru pretul corect, se gasesc cativa critici sau jurnalisti care sa le si acorde.
Ce vand? Publicitate. Si din pacate si puncte.
Cui? Producatorilor de vin.
Bloggerii
Cine sunt si ce fac? Am scris deja despre bloggerii de vin, asa ca n-o sa mai reiau intreaga poveste. As mai adauga doar ca rolul bloggerilor nu e acela de a vinde sticle sau de a promova un anumit brand contra unei sume de bani. Treaba bloggerilor e sa puna intrebari. Tuturor, dar in mod special producatorilor.
Va urma…
Citeste si:
Mic tratat despre cum functioneaza industria vinului (I)
Mic tratat despre cum functioneaza industria vinului (II)
Pingback: Mic tratat despre cum functioneaza industria vinului (I) | Printre Vinuri
Pingback: Mic tratat despre cum functioneaza industria vinului (II) | Printre Vinuri