In postul anterior am cerut cititorilor acestui blog sa-si exprime parerea vis-a-vis de emisiunea “Vinul pe romaneste”, emisiune realizata de TVR si ONIV, difuzata pe postul national de televiziune in pauzele meciurilor de fotbal ale Campionatului Mondial Africa de Sud 2010. Le multumesc celor care au dat curs invitatiei mele si asa cum am promis postez in cele ce urmeaza si parerea mea despre aceasta emisiune.
Aceasta campanie de “informare, cultivare, fidelizare si promovare a consumului moderat de vin” se alatura altor initiative ce au avut ca scop promovarea consumului de vin romanesc dintre care prima care imi vine acum in minte este “Drumul Vinului”. Teoretic, aceste campanii stau bine pe hartie, insa punerea loc in practica nu e intotdeauna reusita.
Alegerea perioadei de difuzare a fost facuta doar din punct de vedere al audientei si mai putin din punct de vedere al target-ului. Ma indoiesc ca cei care dupa ce au vizionat primele emisiuni, s-au “luminat” si la urmatoarele meciuri au dat la schimb berea pe vin. Vinul, prin modul lui de prezentare, nu e genul de bautura care sa fie asociata cu competitiile sportive. Oricat ar incerca publicitarii sa concureze cu berea sau cu bauturile racoritoare pe acest segment de target, vinul nu va ajunge sa le fie servit suporterilor pe stadioane sau in barurile sportive. Asa ca degeaba mesajul a ajuns la foarte multi oameni daca acestia cel mai probabil nu l-au inteles si nu l-au luat in serios.
Formatul scurt – o pastila, cum o numesc jurnalistii – precum si continutul au fost adoptate si adaptate pentru a se putea incadra in pauzele dintre meciuri. Personal nu cred ca un astfel de format este cel mai potrivit pentru a indeplini scopul declarat al emisiunii – acela de a informa si a cultiva. S-ar fi pretat mai degraba pentru o recomandare de vin – daca totusi se incearca aceasta asociere fortata a vinului cu sportul – in functie de echipele care jucau: pentru faza grupelor vinuri mai accesibile, mai tinere, pentru optimi se trecea deja la alt nivel de calitate si progresiv pana cand in finala s-ar fi ajuns la un vreun grand cru.
Nu pot sa nu punctez si prestatia prezentatorului – Cosmin Zidurean – pe care il apreciez pentru dragostea ce o poarta vinului, dar a carui prezenta scenica m-a facut nu de putine ori sa ridic spranceana.
In concluzie, nu cred ca cei de la ONIV au facut vreun studiu pentru a afla cum a fost perceputa emisiunea “Vinul pe romaneste” si nici daca pe perioada difuzarii ei ar fi crescut vanzarile de vin de calitate. Personal nu cred ca cei de la ONIV sau de la alte organisme ce au ca obiect de activitate vinul si viticultura in Romania au vreun studiu de piata pertinent si de actualitate din care sa reiasa ce si cat vin se consuma la noi in tara. Singurele statistici le-am gasit pe site-ul APEV / WEPA – dar si acestea dateaza din 2002! Mi-as dori mai multa transparenta si seriozitate din partea din partea ONIV, ONVPV, PNVV, ISCTV si APEV pentru ca in viitor sa putem avea acces la informatii si statistici asemanatoare macar cu cele ale austriecilor – Documentation Austrian Wine November 2009 Edition.
Pingback: Rezumat de toamna | Printre Vinuri